Resmi ideolojinin yapılanma süreciyle 1920'li yıllarda kendini tanımlamaya başlayan milli eğitim ideolojisi, "milli kimlik"in uygun biçimde empoze edilmesiyle her türlü taklitçilikten uzak durmayı başararak milli benliğini müdafaa etmeyi bilecek; ancak Batı'nın gerisinde kalmamak için de "yeterli" ilim ve fenni öğrenecek olan"Türk genci" modeli yaratmayı hedefler.
Milli eğitim ideolojisinin edebiyat eğitimine bakış açısı da tabii ki bundan farklı değildir. En milliyetçi edebiyatın, en değerli edebiyat olduğu söylemi 1930-1980 dönemine ait neredeyse tüm lise kitaplarının genelgeçer söylemidir. Bu çalışmada lise edebiyat kitaplarındaki söylemden yola çıkılarak, geç uluslaşmış bir toplumun kimlik arayış sürecinin en önemli ayaklarından olan resmi (ulusal) Türk Edebiyatı kanonunun ölçütlerinin ne olduğu; bu kanonun nasıl yapılandırılarak sunulduğu ve bu kitaplarda neleri araç olarak kullandığının bir analizi yapılmaya çalışılmıştır.
TAKDİM
GİRİŞ
Edebiyat Kitaplarının Teknik Gelişimi
1930-50
Tanzimat'a Kadar Türk Edebiyatı Tarihi ve Numuneleri
Edebiyat Tarihi Dersleri
Metinlerle Muasır Türk Edebiyatı Tarihi
Edebî Yenilgimiz
Son Asır Türk Edebiyatı Tarihi
1950-70
Metinlerle Türk Edebiyatı I-II-III
Açıklamalı Türk Dili ve Edebiyatı III-IV
Metinli Türk Edebiyatı/Metinle Türk Edebiyatı I-II-III-IV
Tanzimat Devri Edebiyatı
Metinlerle Türk ve Batı Edebiyatı I-II-III
Türk Dili ve Edebiyatı I-II-III
Türk Edebiyatı-Batı Örnekleriyle Birlikte I-II-III
Örnekli Türk ve Batı Edebiyatı II-III
Edebiyat I-II-III
İslamiyet'ten Önceki Türk Edebiyatı
İslamî Devir Türk Edebiyatı
Divan Edebiyatı
Halk Edebiyatı
TANZİMAT SONRASI EDEBİYAT
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ
1950'den Sonra Yazarlar
Mehmet Akif Ersoy
Yakup Kadri Karaosmanoğlu
Halide Edip Adıvar
Yahya Kemal Beyatlı
Ziya Gökalp
Refik Halit Karay
Falih Rıfkı Atay
Reşat Nuri Güntekin
Peyami Safa
Mehmet Emin Yurdakul
Sait Faik Abasıyanık
Ömer Seyfettin
Faruk Nafız Çamlıbel
Cahit Sıtkı Tarancı
Necip Fazıl Kısakürek
Orhan Veli Kanık
Ahmet Hamdi Tanpınar
Diğer İsimler
EDEBİYAT DERS KİTAPLARINDA MİLLİYETÇİ
DEĞERLER, KAHRAMANLIK ÖĞELERİ VE ATATÜRK
SONUÇ
KAYNAKÇA
DİZİN